Voimansiirron rakenne
☆moottori
☆kytkin
☆vaihteisto
☆nivelakseli(t) ja
☆vetopyörästö (jäykkä taka-akseli tai vetoakselit) sekätasaus pyörästö.
Kytkin.
Kytkin on kohta, jossa voimankulku voidaan katkaista. Yleensä käytetään kitkakytkimiä.
Kytkinlevy päällystetään kitkamateriaalilla. Jousivoima puristaa kytkinlevyä kitkapintojen välissä, jolloin vääntömomentti välittyy moottorilta vaihteistolle.
Vaihteisto.
Eri vaihteita valittaessa vaihteistossa kytketään eri välityssuhteessa olevia hammaspyöräpareja.
Nivelakselisto.
Nivelakselien tehtävä on siirtää voima vaihteistolta takavetopyörästölle
Tasauspyörästö.
Tasauspyörästö jakaa vetovoiman tasaisesti vetäville pyörille.
Kun ajetaan tiukkaan mutkaan autolla auton toiset renkaat nousevat ilmaan tai keventyvät koska auton koko massa ei ole renkaiden päällä joten toiset pyörät pyörivät nopeammin koska niillä ei ole vastusta, joten tasauspyörästö joutuu tasaamaan pyörimisnopeus eroja, jotta kaikki renkaat pyörivät samaa nopeutta.
Jakovaihteisto
Jakovaihteistot asennetaan voimankulun suunnassa vaihteiston jälkeen. Jakovaihteiston tehtävä on jakaa vetovoima etu- ja taka akselille
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti